Ledig

Min första lediga dag började med pannkaksfrukost! Jag, Elin och Joanna invigde mitt kök och sen åt vi pannkakor på balkongen med nutella och mango. Mums! Sen fixade vi och handlade en del i Santa Maria, kollade upp dykcentret och jag tog en massage. 45 min helkroppsmassage, såå underbart :D Nu har jag precis kommit hem från en italiensk restaurang där vi åt pizza. Ska försöka sova fast det sjungs afrikanska sånger med trummor utanför haha. Godnatt!

Tjoho

Hej allihopa! Jag lever! De senaste dagarna har varit väldigt intensiva och axlarna sitter uppe vid öronen. Det är verkligen learning by doing som gäller! I måndags hade vi Bamses show på scen för allra första gången. Dessutom hade vi bara några timmar på oss dagen innan att planera ALLT. Det gick helt okej bortsett från strul med musiken och att hela showen blev lite för kort. Jag var presentatör men för Bamse och hans vänner var det sjukt varmt haha.

Det är superfint här och stekande sol! Jag har inte hunnit njuta av sol och bad än men imorgon har jag min första lediga dag! I Funbreak klubben har vi fått ihop lite fler barn de senaste dagarna. Bara svenska barn än så länge. Så himla skoj att springa runt och leka spioner med de! I ABS showkidz (dansskolan) hade vi två systrar i söndags. Uppträdandet gick strålande och jag och Elin var så stolta trots att vi bara undervisat i en timme.

I måndags gick vi även ut och firade Elin som fyllde 20 och jag säger bara en sak - alla kap verdianer kan verkligen dansa!! På dansgolvet blir kulturkrocken så tydlig, tänk er dirty dancing filmen :D Me like!!

Annars då…jag är glad att jag hamnade här på Kap Verde! Här känner man sig trygg och lokalborna är så trevliga! Nån träning har inte blivit av förutom promenaderna fram och tillbaka till hotellet x antal gånger per dag vilket faktiskt blir mycket sammanlagt. Men jag äter ändå bra och håller mig borta från dessertbordet som suktar varje kväll. En cykel hoppas jag att jag får inom kort. Jag har fått en roommate nu, Lillian från Färöarna som verkar supergullig. Dock har vi bara en nyckel till lägenheten och helt olika scheman så de kanske måste byta hela låset på dörren…som sagt no stress…

Nu har jag precis kommit hem efter en rundtur för nyanlända gäster på hotellet som jag kanske ska hålla i framöver. Ska sminka mig lite och sen gå ut med några andra som är lediga imorgon men jag tror det blir en hyfsat tidig kväll.

PUSS!

No stress

Nu har jag jobbat två dagar och det var inte alls så läskigt som jag trodde! Vi startar upp Blue Village konceptet från början här på Kap Verde vilket är en rolig utmaning. Igårkväll dansade jag, Minna och Elin själva på scenen för att göra reklam för dansskolan vi har!

Det är ganska trist att de andra i teamet har fått göra alla utflykter och lärt känna varandra redan. Men å andra sidan lär vi oss kanske bättre av att bara haka på och komma in i det! No stress är mottot här! ;)

Små babysköldpaddor kläcktes på stranden utanför hotellet igår!

I'm here

Halloj!

Nu är jag äntligen framme på ön Sal, Kap Verde! Mitt nya hem de kommande 6 månaderna. Resan hit gick bra! Jag bodde i Oslo en natt och fick sen sällskap på flyget därifrån av Mia och Stine, två tjejer från Blue Academy. Det var lång resväg (9,5 timme) men visumet löste sig, jag behövde inte betala övervikt och bagaget kom fram. Phu!

Jag har flyttat in i en lägenhet nu och min roommate kommer nästa vecka. Det är en helt okej lägenhet med kök, aircondition och tvättmaskin. Hotellet vi jobbar på är helt sagolikt! Det är sjukt varmt här så man svettas hela tiden. Alla som jag hittills har träffat från teamet är jättetrevliga. Idag har jag och Mia fixat internet, köpt kontantkort, tagit passfoton, räknat ihop kvitton och fått veckans schema och vi börjar jobba i uniform IMORGON! Haha jag fick en chock när vi fick veta det. Jag kan ju ingenting och hittar inte ens ner till stranden men det löser sig nog. Elin och Minna som också har Funbreak verkar ha stenkoll vilket känns tryggt. Imorgon ska vi fotograferas på stranden med bamsekaraktärerna så vi kanske dyker upp på Fritidsresors hemsida inom kort!

PUSS

Resfeber

Imorgon kväll åker jag till Oslo och på onsdag morgon går planet till Sal, Kap Verde. Det var en otrolig lättnad att få komma hem efter utbildningen på Gran Canaria. Lite mer än två veckor har jag spenderat i Sverige nu men jag har inte blivit uttråkad, tvärtom har jag verkligen haft tid att ladda om batterierna och förbereda mig på äventyret som väntar. Det här har jag hunnit göra:

♥ Umgåtts med familjen, släkten och vännerna (tiden räckte dock inte för en visit till kusinerna i Örebro...)
♥ Njutit av hösten. Den friska luften och färgerna
♥ Dansat! Balett, lindy hop och stepp
♥ Packat om väskan och förberett visum
♥ Unnat mig god mat och restaurangbesök
♥ Gått på bio
♥ Fikat!
♥ Ordnat så mobilen inte längre är operatörslåst och fått ett nytt bankkort
♥ Varit hos frisören och klippt topparna
♥ Ätit lussebulle

Jag måste erkänna att jag under de första dagarna blev mer och mer nojjig och hemmakär. Men förutom själva flygresan som jag fasar lite för, känner jag mig redo nu! Eller så redo man kan bli. Mina kollegor väntar på mig därnere och nu vill jag bara komma igång med mitt nya jobb och mitt nya liv! :D

Ingen jul

Usch vilken ångest jag fick nu! Åt lussebulle, laddade ner en julfilm och lyssnade på jullåtar. Det blir ingen riktig jul för mig i år! Ingen snö, inget pyssel och lussebak, ingen julgran, ingen julklappsshopping...buhu

Sista helgen i Sverige på ett tag

Farmor bjöd familjen på nybakat fika igår. Super trevligt att träffa henne igen och umgås lite mer med Fredrik också! Senare kom Philip och Nathalie över på disneykväll här hemma hos pappa. Vi tittade till och med på en gammal VHS-film. Nostalgi och mysfaktor på hög nivå!!

Sovmorgon, powerwalk runt långsjön, lite mer packning och fix här hemma har jag roat mig med idag. Ikväll blir det mini-spa med Emma och Mathilda. Men först, sushi till middag! Mmums!

Nya dansbloggar

Nu har intensiven startat upp en ny blogg! Gå in och följ deras resa och utveckling i dansen! Läs även om träning, gig och andra roliga saker som händer på skolan på showteams blogg!

Intensiven: http://intensivens.blogg.se/

Showteam: http://showgrupp.blogg.se/

Härliga fredag

När jag kom fram till dansskolan idag stötte jag på Erik, en tidigare elev som fick Kühlers stipendium 2006. En himla go kille som idag är dansare i det moderna kompaniet Dansk danseteater. Senast vi sågs var efter deras uppträdande i Vitabergsparken för två år sen!

Balettklassen var toppen och kändes lite lättare än förra veckan! Kroppen samarbetade bättre :) Efteråt när jag, Emelie och Agnes åt lunch blev vi helt starstrucked när Måns Zelmerlöw plötsligt klev in på caféet. Så snygg alltså! Ikväll ska jag iväg på middag och träffa lillebror Fredrik som kommer hem från Göteborg. Trevlig helg allesammans!

Dansk danseteater 2011

Råkost och skyddsängel

Idag träffade jag mormor och mamma över en lunch på Organic Green. Vi blev positivt överraskade av att den nyttiga maten var så otroligt god!! Jag tog en råkosttallrik och till efterrätt delade vi på en morotskaka och spirulinadrinkar som såg ut som gift men smakade helt fantastiskt! Mormor hade med sig presenter till mig; en bok, pengar och en skyddsängel. Världens finaste mormor jag älskar dig! ♥ På eftermiddagen köpte jag solskyddsfaktor på REA (yes!) och tog en cappuccino med Olivia på Götgatan och pratade om framtiden!

Nedräkning

Det har hänt mycket de senaste dagarna. I måndags drog Emelie med mig på lindy hop och steppklass! Eftersom det var öppet hus var det väldigt lätt nivå. Vi hade mest roligt med varandra! Men steppen med Jonas Nermyr var nice och det var skoj att träffa honom igen (vi har haft honom som lärare till och från i några år nu).

I tisdags fick jag reda på att min resa till Kap Verde har ändrats så jag ska flyga till Oslo en dag tidigare för att sen åka vidare därifrån. Väntar fortfarande på svar angående vart jag ska sova den natten. Det är snabba puckar!
Igår åt jag lunch med morfar på hans stammis ställe. Älskar att han är så engagerad i min resa och vill veta allt! :D

Mitt nya hem

Om 7 dagar flyttar jag till Sal i Kap Verde, en ö utanför Afrikas västkust. Där ska jag jobba på ett fyrstjärnigt all inclusive hotell som ligger precis vid stranden, badorten Santa Maria. Vi får frukost, lunch och middag på hotellet och på strandkanten utanför ligger en surfingskola! Vindsurfing, Kitesurfing och vanlig surfing är tydligen väldigt stort på Kap Verde och folk reser dit från hela världen för att fånga de stora vågorna! Vi ska bo i lägenheter på ett hotell bredvid som ser hyfsat fint ut. Jisses jag har inte fattat detta än. Det kommer bli en total omställning i mitt liv och jag kommer att möta en helt annan kultur!!

Bilder på min nya arbetsplats och stranden utanför. Ser inte så dumt ut va? ;)

Ny säsong av HOH

Kolla in de två senaste avsnitten av webserien The House of Hitz! Nya koreografier och intervjuer med dansare från L.A och Las Vegas!

Njuter

Igår hade jag den mysigaste kvällen på länge! Jag, Emma och Sabine hade bokat bord på restaurangen Aqui Tapas. Vi lyxade till det ordentligt, unnade oss massor med goda rätter och gott att dricka. Senare svängde vi förbi Café60s som ligger bredvid. Där beställde vi te och chokladboll och pratade på i nån timme till. På vägen hem fick vi skrattanfall allihopa (kommer inte ens ihåg åt vad). Jag älskar er så mycket knäppisar ♥

Den här söndagen började med en långprommis i solen. På eftermiddagen gick jag och lillebrorsan på bio. Så himla kul att vi fick tid att umgås, det händer väldigt sällan. Vi såg Snabba Cash - Livet Delux. Både jag och Adrian tyckte den var riktigt bra!! Även fast man tillslut tappade räkningen på morden

Balett

Nu ska familjen snart åka iväg till Södertälje och kolla på Fredriks hockeymatch! Ska bli kul att se honom spela igen och nästa helg bor han i Stockholm så då hinner vi umgås ordentligt. Idag fick jag reda på att de har hittat min plånbok på Arlanda. Har ju redan spärrat allt men det blir ändå skönt att få tillbaka vaccinationskortet och mitt personliga Fritidsresekort!

Mamma bjöd på lunch idag. Gulle dig ♥ Sen tog vi en balettklass på Kühlers för duktiga Katja Norberg. Senast jag dansade balett var i våras. Klassen var så himla kul men jag kände mig såklart ringrostig och piruetterna var katastrof haha. Well well...

Insamlingsgala för Världens Barn

Den 6/10 medverkade Kühlers dansare på en insamlingsgala i samarbete med Radiohjälpen och Seger Produktion. Över 25.000 kr gick till Världens Barn!!

Fina vänner

Jag har haft en bra dag med Emma! Flera timmars knatande på stan (tack för att du stod ut med mig, min lilla personal shopper!) och lunch på Panini. Nu ska jag hem till Sabine som bjuder på middag. Puss!

Shopping

Nu har jag inhandlat några viktiga grejer till flytten! En smidig kabinväska, helvita skor till uniformen, keps (känner mig såå ovan med streetstilen haha), ett par träningsshorts, en ny plånbok och ett mobilskal som är helt vattentät och klarar av sandstorm! Katshing! Köpte även present och kort till mor och far som fyller år snart.

Förberedelser

Det är enormt mycket att ordna och fixa med nu innan avresa. Visum, låsa upp mobilen, shoppa, plugga, öva koreografier, göra research, skicka in skattesedel...listan verkar aldrig ta slut!! Ovanpå allt detta blir det ännu mer jag måste fixa eftersom plånboken blev stulen. Suck!

Hur som helst träffade jag Anna och Elin (från Blue Academy) idag. Vi åt lunch på Espresso house, babblade på om allting inför resan, kikade runt i butiker och provade kepsar! Goa tjejer!

Blueberrys

Det är märkligt hur nära vänner man kan bli på bara 10 dagar. Jag är så glad att ha fått lära känna så många underbara personer och jag kommer sakna de så mycket! Nu är alla så kallade blueberrys spridda över världen. Jag kommer aldrig att glömma er! Lycka till allihopa, jag hoppas att vi ses nån gång i framtiden ♥

På svensk mark

Hej allihopa!

Nu sitter jag hemma i köket i Sverige, tvättmaskinen går för fullt och islatten vid havet har bytts ut mot nescafe. Jag har nog inte riktigt hunnit smälta de senaste dagarnas kaos och förstå att jag är hemma haha. Dessutom blev plånboken stulen på Arlanda igårkväll. Fyfan. Men jag är såå glad att jag får tid till att jag krama om familjen igen, att det är fina höstfärger på träden, att jag verkligen får ladda upp innan äventyret drar igång på riktigt!

Blue Academy var 10 dagar fyllda med nya vänner, skratt, plugg och sol! Den sista dagen var en bergochdalbana av känslor. Det var dagen D. Nu skulle vi få veta våra destinationer. Spänningen hängde som en tjock dimma i luften. Vi fick gå in i klassrummet en och en. Alla var helt hysteriska, skrattade och grät av lycka eller besvikelse när de kom ut ur rummet. Herrejösses alltså. Värre än någon audition jag varit på. Så var det min tur. Jag hade sagt till min manager att destinationen inte spelade någon roll, kollegorna var det viktigaste, men att Thailand eller Mexico vore spännande. Dock hade jag som magkänsla redan innan jag åkte till Gran Canaria att de skulle skicka mig till Kap Verde. Ingen aning om varför. Och jag måste vara synsk för managern Milena meddelade "Du ska jobba på Blue Village på Kap Verde, Sal" Jag blev så lättad, chockad och glad! Shit! Jag ska flytta till Kap Verde!! Men det bästa var att en annan svensk tjej, Elin, ska till samma hotell och vi ska jobba med Funbreak tillsammans!! Snacka om lyckorus! Nu är jag bara nervös över vilka andra kollegor jag hamnar med.

ABS showkidz

Shit vilken härlig dag det har varit idag!! Totalt motsatt från gårdagen då jag bara var arg och trött. Vi är 11 sammanlagt som lär oss Fun Break konceptet och vissa personer tar inte alls detta på allvar. Grrrr...Hur som helst har vi fått dansa heela dagen lång idag :D En duktig och inspirerande svensk tjej har gått igenom alla 10 koreografier som vi ska lära ut i ABS-showkidz. Väldigt simpla steg men som återkommer i de flesta danser vilket gör det lite rörigt. Vi var på scenen och repade hela dagen och förbipasserande gav oss spontanapplåder och ville hänga på. Sjukt roligt!! Det här känns helt perfekt för mig. Vi slutade innan 16.00 (lyx) och chillade vid poolen ett tag. På söndag får vi uniformer och flygbiljetter till våra än så länge hemliga destination. Spänningen är oliiidlig!

Foto: Louise Jonsson

Intensiva dagar

I förrgår såg vi showen igen som de har här på Blue Village. Eurovision-tema. Artisterna var jätteduktiga. Men jag får faktiskt ångest av att kolla. Jag vill ju också stå där på scen...En manager berättade att hon gått upp 20kg på 8 månader. Då fick vi alla lite panik och körde styrketräningspass efter skolan haha. Alla svenskar här är väldigt tränings hetsiga så det är bara att hänga på om man vill. Dessutom har vi en tjej som är aktivitetsledare och tränar oss! Jag har faktiskt ätit bra sen jag kom hit. Vi har ätit lyxbuffe två kvällar. Där finns allt man kan tänka sig och lite till...

Efter en 9 timmars lång skoldag igår blev det en riktigt lyckad utgång för hela slanten. Idag har vi varit lediga tills nu. Vi har bara legat vid poolen, solat och jag åt min första glass! Alldeles alldeles underbart!!