Castelos do Sal

Denna torsdag fick jag än en gång leka turist och testa två av Fritidsresors utflykter! Efter morgonträning på gymmet med min roomie Lilian var det dags för en båttur. Med båten Neptunus åkte vi ut på havet och såg botten genom stora glasfönster. Vi såg ett sjunket skepp och en jesus staty. Det blev en snabb lunch på Baileys och jag upptäckte att jag bränt mig på näsan och pannan haha. Sen studerade jag Santa Maria tour. Riktigt kul att få en överblick över byn och upptäcka alla guldkorn. Flera ställen kommer jag besöka igen och en höjdpunkt var barnhemmet/skolan Castelos do Sal som Fritidsresor stödjer. När vi kom dit så övade barnen kampsporten capoeira på gården och vi fick information om hur organisationen arbetar och hur man kan ge bidrag. De volontärer som arbetar där gör en fantastiskt insats!!

Lokalborna tränar ofta på utomhusgymmen som ligger lite överallt. Idag var det förresten tredje dagen som man kunde skymta grannön Boa Vista i horisonten (syns dock inte på bilden) som ligger 6 mil bort.

Lösgodis

När jag är ledig får jag alltid beslutsångest över vad jag ska göra. Samtidigt som man vill utnyttja dagen, testa surfa och åka iväg på roliga saker så vill jag också bara ladda batterierna, sova och sola på stranden. Igår hade jag en bra ledig dag med sol och bad ett par timmar. Men när jag var inne i mobilbutiken för att ordna internet fick jag plötsligt en svettattack och det svartnade för ögonen. Jag var så nära på att tuppa av men efter nån minut kändes det bättre...usch! Tur att min kollega Malin var där.

Vi har hittat en italiensk butik inne i byn som säljer plockgodis!! Väldigt dyrt dock och inte så mycket olika sorter men ändå!! :)

Jag håller tummarna för att mina vykort kommer fram till Sverige! Att skicka paket är bara att glömma...

Dreamcatchers

Hej alla!

Igår var jag hurtig och knatade iväg till gymmet 7.00. Tänkte inte på att det öppnar senare på lördagar så det blev en 25min jogging runda istället. Skönt! Efter jobbet träffades hela teamet vid poolen och chillade, fick massage av Mia som är utbildad och målade ansiktsmålningar på varandra. Till middag gick vi och köpte den legendariska hamburgaren i ett gatukök och sen gick jag hem och kollade på Pocahontas! Perfekt :)

Något tråkigt just nu är att två fina kollegor ska åka härifrån. Det måste man nog vänja sig vid i det här jobbet. Något riktigt roligt däremot är att jag och Elin har fått två dreamcatchers av gästerna!! Det är positiva betyg där vi nämns med namn från en utvärdering när gästerna kommit hem från semestern. Vi var nyss i Santa Maria och beställde varsin himmelskt smarrig morotskaka för att fira!

Bäst i världen

Den här torsdagen är jag ledig! Jag sitter på stammis cafeet och skriver lite. November är snart slut och den här månaden hade vår destination de högsta gästbetygen av alla. Vi ligger alltså just nu i topp och är bäst i världen! Wiho!!

Vi såg matchen Sverige-Portugal i tisdags och trots förlusten så var det rolig stämning på restaurangen där det satt mest svenskar men även kollegor som är portugiser. Igår tränade jag på gymmet med Elin innan jobbet. Skönt med träningsvärk idag. På kvällen åt vi grillmiddag med teamet på hotellet och sen gick jag, Camilla, Elin, Joanna och Tilde ut och dansade! :D

Imorse var jag, Elin och Manaia vid piren och såg när de kom i land med fångsten. Vissa fiskar är riktiga bjässar och kan väga upp till 100kg!!

Jobb bubbla

¡Hola

De senaste dagarna har verkligen svischat förbi. Jag, Joanna och Elin gick på zumba i onsdags. Det var en svensk instruktör som höll i ett riktigt bra pass, bättre än någon zumba jag har testat hemma! Vi var helt genomsvettiga efteråt! Jag hoppas att vi kan matcha in ett av hennes pass någon gång varje vecka!
I torsdags var jag ledig och bara slappade hela dagen. I fredags hade vi funbreak party som blev en succé och igår var vi ute och dansade med flera från teamet! Så skönt att komma ifrån jobb bubblan lite då och då. Kylskåpsdörren i vår lägenhet har ramlat av så jag hoppas det går att laga snart. Mitt cykellås är också sönder men förutom det är läget helt lugnt! Haha. Nu ska jag snart tillbaka till hotellet för danslektion!

Beach party i fredags

Kickoff

I söndags hade vi kickoff! Jag hade min lediga dag enligt schemat men det blev egentligen bara ett par timmar eftersom vi skulle samlas efter lunch. Jag började dagen med att fightas med internet en timme medans jag åt frukost. Sen låg jag nere vid poolen och läste i solen nån timme innan vi möttes för lunch. Hela teamet tog taxi till Sal beach club där det bjöds på tapas. Vi var indelade i grupper och dagens uppgift var att hitta på en familj och sen fota alla familjemedlemmar i olika situationer på deras semester! Jag var familjens husdjur, en fladdermus haha. Min grupp/familj var effektiva och tog alla foton under en timme. Därefter fick vi testa på att surfa!! Grymt nice! Det var mycket svårare än jag minns från Thailand, vågorna var höga och det var vassa stenar på botten vid stranden. Men det var kul och jag stod upp typ ½ sekund två vågor innan jag ramlade haha. Senare på kvällen möttes vi på stranden vid en annan restaurang. Vi åt grillad buffé som var överraskande god! Fisken på Kap Verde är helt klart den godaste fisken jag har ätit. Sen fick vi reda på resultatet från tävlingen och vår familj VANN! Fladdermusen gick hem hos domarna haha. Priset var en middag på RIU Funaná (alltså hotellet där jag jobbar och alltid äter) men även en extra ledig dag att ta ut! Halleluja säger jag bara! Såå skönt alltså! BRA KICKOFF med andra ord!

Foto: Henriette Sorensen

Katamaran utlykt

Jag och Mia fick testa utlykten Catamaran Chillout som Fritidsresor erbjuder gästerna. Vi åkte ut på havet en timme och snacks/dryck var gratis. Jag blev lite sjösjuk men det gick över efter en stund. Vi kastade ankare och fick bada i en timme och på vägen tillbaka drog de igång musiken på högsta volym och bjöd upp till dans! Härlig tisdag!

Livet rullar på

Det är alldeles för svårt att hålla reda på dagarna här. Eftersom vi är lediga mitt i veckan så blurrar allt ihop. Nu har jag i alla fall investerat i ett månadskort på gymmet som ligger tvärs över gatan. Vi var där och tränade för några dagar sen och ja det håller ju inte samma standard som SATS direkt…Två löpband fanns..båda trasiga. Crosstrainern likaså och med spindelnät över haha! Men jag blev glad över att de hade pilatesboll, en kettlebell och ett hjul för magträning! Vi körde stenhårt och det var så härligt att vakna upp med träningsvärk dagen efter!

Jobbet med Funbreak och ABS går bra! Vissa barn är så otroligt söta och charmiga att det är trist när de åker. Älskar deras roliga kommentarer. Det ger en mer energi.

Vi börjar bli mer och mer igenkända av alla i byn. Trots man inte har uniform kan folk ens namn vilket både är positivt och negativt hehe. Nu ska jag snart cykla tillbaka till hotellet och ha bamseshow. Heja Bamse!

50 & fabulous

Idag är det ingen vanlig dag för idag är det mammas födelsedag!! Min vackra, starka, älskade lilla mamma GRATTIS på din dag!! Jag saknar dig så mycket så det värker i hjärtat. Miljoner pussar och kärlek till dig ♥ ♥ ♥

Sol och bad

Idag var jag ledig tillsammans med Nina och Joanna. Såå skönt! Vi gick till stranden och bara slappade i några timmar och åt sen lunch på vårat stammis café med gratis wifi. På eftermiddagen fick jag ett ryck och sopade och tvättade golven i lägenheten, skönt att få någorlunda rent i alla fall! Sen har jag skypat med pappa och Emma! Ikväll cyklar vi till hotellet och äter middag innan vi ska se showen. Temat är capo veira som är en typ av kampsport. Spännande!

3 veckor

Nu sitter jag i mitt rum, svettas bort makeupen, äter pistagenötter och väntar in några tjejer som jag ska ut med ikväll! Vi velar mellan att gå på födelsedagsfest i byn med några lokalbor eller ut och dansa här i Santa Maria...

Idag har jag varit här i exakt 3 veckor! Det har varit väldigt mycket nya intryck att ta in och min energinivå har mest legat i botten. Nu hoppas jag att det börjar vända så smått. Igår var jag på min första utflykt, vi studerade Island tour och skumpade runt i en jeep över hela Sal. Det var superkul att se allt runtomkring, höra historia av duktiga guiden och kollegan Johanna och känna sig som en turist :) Vi satt även brevid ett par pensionärer från Göteborg som var riktigt goa och pratglada! Idag hade vi rekord i funbreak, 11 barn! Woop woop! Ingenting i jämförelse med Gran Canaria där de har upp till 40 barn.

Vi flöt som korkar i det 25% salta badet!

Lördag

Jag tror jag har hittat exakt rätt plats i min lägenhet med bäst internet täckning. Om jag flyttar mig nån meter från sängen så försvinner det haha. Idag har jag mått dåligt hela dagen vilket jag tror beror på att jag druckit för lite vatten. Har mått illa och känt mig svimfärdig fram och tillbaka. Hoppas att vätskeersättning och sömn hjälper! Hur som helst är det himla skoj att vi börjar få fler barn intresserade av Funbreak och ABS! Äntligen har jag fått en fungerande cykel också. Yey! Bjuder på några sjukt tråkiga bilder. Later!

Utanför trapphuset där jag bor. Har inte tagit ett dopp i poolen än men som ni ser har det varit molnigt nu några dagar

Hotellets egna showteam (25 pers) styr upp shower och happenings

Födelsedagsfirande

Promenad med Elin och Joanna i Santa Maria

Lite överallt på hotellet finns bananträd och kokosnötter i palmerna. Utanför lägenheten växer flera aloe vera plantor!